Friday 10 June 2011

Mahu Kahwin? Part Two

Bissmillahirrahman-nirrahim

Alhamdulillah.
Perkataan pertama yang ingin ditulis.syukur kehadrat illahi dengan limpah dan kurnia-Nya.
Banyak sangat limpahan kurnia yang Allah berikan ttpi kadang-kala kita manusia tidak mengerti,lantas tidak mengambil pelajaran.

Saya mengucap kesyukuran pada pagi ini atas tahap kegembiraan yang tidak terhingga (sebenarnya accumulate dari hari saya menulis 'Mahu Kahwin Part One') dengan laluan mudah yang Allah kurniakan kepada saya.
I <3 ALLAH!!

Reason One:
Saya mencari seorang sahabat yang tidak akan terus memarahi saya usai mendengar khabar saya angau dan gatal untuk berkahwin,untuk kesekalian kalinya. Dan Alhamdulillah,saya terus dipertemukan dengan sahabat sedemikian pada malam itu juga. Dan sahabat itu berterusan menasihati saya dengan cara yang penuh berhikmah.Mungkin juga kerana saya tau ilmu agamanya lebih baik daripada saya,maka saya bisa meletakkan kepercayaan untuk menerima apa yang diperkatakan.
Sahabat saya ini sedang diuji Allah,-dia mempunyai penyakit kronik yang boleh menjemput maut, pada umur yang sangat muda.Dia juga merisaukan perjuangannya,siapa yang bisa menyambung jika Allah menariknya saat ini.Atas dasar itu,saya lebih menghormatinya.
Dan tiba-tiba sahaja ada sahabat yang ingin berkahwin, post artikel mengenai tanggungjawab selepas kahwin yang amat berat dan rata-rata orang yang hendak berkahwin masih kurang bersedia dari aspek ini.Lalu,saya bertanya pasa diri sendiri samada saya sudah mampu untuk memikul tanggungjawab itu atau tidak sekiranya saya berkahwin sekarang.Lalu jawapan yang saya pegang,
            "ooh,i dont think im that ready-and this level of 'ready'ness is indeed very high.and of cz the level is set by a person like me,whom refuse to destroy its marriage life,cause its all ourresponsibility and we will be asked about it thereafter".
Maka,saya terus takut dan tidak mahu berkahwin sekarang.

Reason Two:
Saya ingin menjaga ikhtilat dengan bakal suami saya,dan saya terlalu kerap memikirkan masalah perhubungan kami lately. Sehinggakan kadang-kala saya tidak boleh belajar kerana terlalu takutkan dosa yang telah saya accumulate sepanjang tempoh saya berkawan dengan si dia. Ingin menghentikan terus hubungan kami,namun saya masih tidak mempunyai kekuatan.Saya selalu berdoa agar Allah berikan saya kekuatan itu.Dan lihat hasilnya-Allah mempermudahkan urusan saya yang satu ini!! :)) Sekarang pun masing-masing sibuk tidak terkata,dan internet selalu kurang baik.At least i have an excuse to make him understand that i cannot be contacted that frequent anymore.Ye la,kalau tetiba cakap pasal ikthilat,tentu la dia terpinga-pinga(saya tidak pernah tanya dan saya juga tidak begitu mengenali bakal suami saya,maka saya tidak tau tahap kefahaman dia mengenai isu ini-tapi pernah tanya in general dan dia kata;"tak elok berkawan lama-lama"-thats it!!but i feel relief to hear that ):) alhamdulillah Tapi insyaAllah,selepas bertunang,dia akan lebih sibuk..Sebab kena outstation kat Miri for nearly one month,during fasting month!!How lucky am I,Allah dah mudahkan separuh dari niat baik saya :)
Maka,kesimpulannya,saya akan lebih jarang berhubung dengannya selepas saya balik Australia.
Yahoooo!!


Reason Three:
Saya mempunyai adik-adik yang Allah datangkan pada saya saat-saat saya amat memerlukan bantuan -Nur Mastura Seth,Khadijah,dan Nur Aqilah.Dahulu mereka membantu saya pasal rumah dan sekarang, kerana kami sudah hidup bersama for the past 3months+,mereka banyak membantu saya dalam hidup saya.Dan masalah cinta saya yang tidak habis-habis. :P Saya tahu saya bukan contoh terbaik untuk diikuti(baik dari segi luaran dan dalaman), tapi saya amat bahagia Allah datangkan kalian pada saya,Alhamdulillah.Dan terima kasih atas segala panduan dan nasihat kalian!!Bertabahlah dibumi Australia yang penuh mencabar ini.
muah muah muah.XOXO

Kesimpulannya,saya tidak rasa saya layak untuk berkahwin sekarang.

PS:maaf mama sebab dah buat anda risau,even if u know ur daughter always go insane whenever she's stressed.. :) I LOVE U MAMA
Sekian~~
12.21pm 11/6/2011 MP,Sydney.

No comments:

Post a Comment